Gooit een grote zak met geld het hele wielrennen ondersteboven?


Auteur: Bert Wagendorp

Gaat er eindelijk iets veranderen in de financiering van het wielrennen? Persbureau Reuters had het afgelopen week over een ‘geheim plan’ waarbij ‘durfkapitalisten’ waren betrokken en dat zou draaien om een nieuw business plan voor de wielersport. Volgens de nieuwssite Cyclingnews was de mondiale accountant EY (Ernst & Young) al bezig de markt te verkennen. Er werden twee ploegen als initiatiefnemers genoemd: INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma, met UAE Emirates, de rijkste teams van het peloton, en – belangrijker – de twee meest innovatieve en vooruitstrevende, ook op financieel terrein.

Richard Plugge werd geciteerd (‘Het is duidelijk dat het wielrennen een slapende reus is en een beter businessmodel verdient’), er was sprake van ‘Saudische interesse’ (als het tegenwoordig over sport en veel geld gaat is er altíjd sprake van ‘Saudische interesse’) en er werd een naam genoemd van een private-equitybedrijf dat ook met veel belangstelling naar het wielrennen zou kijken: CVC Partners.

CVC behoort met een belegd vermogen van 161 miljard euro tot de grotere spelers in de wereld van het grootkapitaal. De firma ziet de explosief groeiende wereld van de sport als een interessante investeringsmogelijkheid met groeiende rendementen. Ze investeerde recentelijk onder meer in de Spaanse en Franse hoogste voetballiga’s, de Six Nations Cup in het rugby, WTA Tour in het tennis en internationale volleybalbond.

(Hoofd ‘global investments’ van CVC is de Nederlandse miljardair Anthonie ‘Rolly’ van Rappard, tevens bestuurder bij het Belgische sportmanagementbureau Golazo, de organisator van het wereldkampioenschap op de weg van 2025 in Rwanda. Dat er een verband bestaat tussen een en ander is pure speculatie.)

Heldere geesten in het wielrennen – tot wie Plugge zeker mag worden gerekend, net als INEOS’ David Brailsford – pleiten er al jaren voor dat het wielrennen op zoek moet naar een nieuw businessplan. De manier waarop de wielerploegen hun geld verdienen, is al een eeuw ongewijzigd: via sponsoring. En dat maakt het wielrennen kwetsbaar in het geval van economische dips of imagoschade – bijvoorbeeld vanwege doping.

Een ander businessmodel betekent het genereren van nieuwe geldstromen, bijvoorbeeld uit televisierechten. Wat het wielrennen aan televisierechten binnenhaalt – peanuts vergeleken met de miljarden die worden betaald in het voetbal, basketbal en het tennis – gaat naar de eigenaars van de wedstrijden: de ASO (Tour en Vuelta, Parijs-Roubaix, LBL), RCS Sports (Giro) en Flanders Classics (Ronde van Vlaanderen).

Die voor de ploegen ongezonde situatie kan veranderen wanneer er in het wielrennen een vorm van samenwerking ontstaat. De natte droom van elke ambitieuze sportbestuurder is een organisatie als de NBA, de National Basketball Association in de VS, die namens haar stakeholders – de teams – de televisierechten exploiteert, de sport wereldwijd promoot en zo per jaar meer geld genereert dan de totale waarde van de huidige mondiale wielersport bij elkaar.

Plugge c.s. zoeken naar een zak met geld waarmee één organisatie het eigendom verwerft over de agenda van het wielrennen, de belangrijkste wedstrijden, de ploeglicenties en de televisierechten.

Dat is niet zo’n vreemde gedachte, een aantal jaren geleden was er zelfs al sprake van dat een Engelse investeerder bereid was een miljard pond op tafel te leggen voor het hele hierboven genoemde pakket. Het plan liep stuk op het conservatisme in het wielrennen en vooral op de verdeeldheid en het wantrouwen van de ploegen onderling – nog afgezien van het feit dat sommige ploegeigenaren het plan gewoon boven de pet ging.

De naam van de partij die destijds zo geïnteresseerd was: CVC.


Corvos 00024311 009 Scaled

Richard Plugge (Teammanager Team Lotto.nl – Jumbo) And His Team Pictured During Team Presentation Lotto.nl – Photo Carla Vos/Cor Vos © 2015

Leave a Reply