Zeg kabinet, red de wielerkoers even


Auteur: John Kroon

‘We moeten op zoek naar een nieuwe Tom Dumoulin,’ zei KNWU-voorzitter Wouter Bos kort na zijn aantreden, ruim twee jaar geleden. Maar waar en hoe vind je een nieuwe Dumoulin of een nieuwe Annemiek van Vleuten als er geen koersen worden gehouden?

In Noord-Nederland is het volgend jaar zover. Geen Ronde van Drenthe, geen Elfstedenrace, geen andere wedstrijd, nooit meer een Europees Kampioenschap naar de VAM-berg. De politie van Noord-Nederland wil er niet meer aan meewerken, stelt geen motorrijders meer beschikbaar om de koers in goede banen te leiden, zo liet zij dit najaar weten.

Dit is geen nieuw probleem. Al een jaar of vijf, zes meldt de Nationale Politie dat ze mensen tekort komt, dat ze de verkeersregelaars elders wel beter kan gebruiken. Wat in het noorden dreigt te worden geschrapt, kan dus ook in de rest van het land van de wielerkalender gaan.

Toen Bos, oud-minister, oud-vicepremier, de voorzittershamer bij de wielerbond in handen kreeg, temperde hij meteen de verwachtingen over wat een voormalig politicus voor de wielersport zou kunnen bereiken in Den Haag. ‘Het is niet zo dat als ik een minister op zijn of haar schouders klop, we meteen onze zaakjes geregeld krijgen. Helaas, zo werkt het niet.’

Inderdaad, want het lukt zelfs Kamerleden niet. Niet dat er in de Tweede Kamer geen belangstelling is voor de problemen met de politie, de motards en de koers. De KNWU ging lobbyen en in april verwoordde Michiel van Nispen, Kamerlid voor de SP en zojuist via een restzetel herkozen, het zo: ‘We genieten allemaal van die grote wielerkoersen op televisie, maar ook van de omlopen om de hoek in de provincie en weet ik veel waar.’ Dus zei hij tegen de minister van Sport, Conny Helder (VVD): los dat probleem met die motorrijders nou eens op.

Hij was de eerste niet. Vijf Kamerleden van VVD, CDA, D66, 50PLUS en PvdA drongen in een motie, die begon met  ‘overwegende dat wielerkoersen leuk zijn’, bij de regering aan op een ‘toereikende oplossing’. Dat was in 2019.

Vier jaar later, in april, vroeg Tweede Kamerlid Inge van Dijk (CDA) per motie om hetzelfde. In oktober wilde VVD’er Rudger Heerema via schriftelijke vragen van de minister weten wat ze eraan ging doen om de koersen in Noord-Nederland toch te kunnen laten doorgaan. Vorige maand herinnerde Van Dijk samen met twee fractiegenoten in schriftelijke vragen de minister nog eens aan haar motie, die met algemene stemmen was aangenomen.

Voorlopig krijgen zij geen antwoord. Minister Helder liet onlangs weten dat ze meer tijd nodig heeft. In een vergadering had ze in april al eens geroepen dat ze het probleem weliswaar acuut vond, maar: ‘Ik kan het niet oplossen terwijl ik hier zit.’

Dat klopt ook wel, de minister van Sport kan dat niet in haar eentje, maar iedereen weet wel wat de oplossing is: schakel gecertificeerde, vrijwillige motorrijders in, die dus niet bij de politie werken. Daar is dit jaar al mee geëxperimenteerd en tot ongelukken heeft dat niet geleid. In België en andere landen doen ze het al jaren zo. Wat ervoor nodig is, zoals Kamerleden herhaalde malen hebben gememoreerd, is een wijziging van de Wegenverkeerswet en daarvoor heeft Helder haar collega’s nodig.

Dus kabinet, jullie kunnen wel demissionair zijn, dat is geen reden om dit probleem niet even uit de weg te ruimen.


Corvos 00035311 044 Scaled

Teuntje Beekhuis (Ned – Team Jumbo – Visma) Pictured During Miron Ronde Van Drenthe 2023 Women -Short Version – 11/03/2023 – Photo: Rafa Gomez/Sca/Cor Vos © 2023

Leave a Reply