WAAR BLIJFT DAT WIELERPRAATPROGRAMMA?

Another Brick In The Wall Liggend


Auteur: Bert Wagendorp

In de Volkskrant maakte Paul Onkenhout onlangs de balans op: er zijn in Nederland op de publieke en commerciële zenders zes voetbaltalkshows: VTBL, Inside (tweemaal per week), DTVK, Natafelen, Studio Voetbal en Rondo. Ze trekken niet allemaal vele honderdduizenden kijkers, maar dat is ook niet zo gek. Persoonlijk zit ik met één voetbaltalkshow per week wel aan mijn tax; gezamenlijk hebben de programma’s een miljoenenpubliek.

Hier tegenover staan nul wielertalkshows. Natuurlijk is de omvang van het wielerpubliek veel kleiner dan dat voor voetbal, maar hé, één wielertalkshow tegenover zes voetbalprogramma’s, is dat zoveel gevraagd? En zou zo’n praatprogramma tijdens de periode van de klassiekers en de grote rondes niet ook minimaal een half miljoen kijkers trekken? Ongetwijfeld.

Hoe ik dat zo zeker weet? Door de Avondetappe, de wielertalkshow die nu tijdens de Tour al een jaar of vijftien elke avond een miljoen kijkers scoort. Toegegeven, de omstandigheden zijn bijzonder, de Avondetappe hoort bij het gouden succestrio Vakantie, Zomer, Tour; maar daarom had ik het ook bescheiden over een half miljoen gegarandeerde kijkers voor een wielertalkshow. Dat zijn er een stuk meer dan bij de inmiddels gesneefde talkshow van Twan Huys.

Het Nederlandse wielrennen beleeft zowel bij de mannen als bij de vrouwen hoogtijdagen – iets wat je van het voetbal moeilijk kunt beweren. De hoogconjunctuur zal nog zeker een paar jaar aanhouden. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat ik hier een pleidooi moet houden voor een serieus wieler-praatprogramma dat aansluit bij dat succes. Wat is er aan de hand, in Hilversum?

Ik weet toevallig dat er bij Studio Sport mensen werken die maar al te graag Studio Wielrennen van de grond zouden willen tillen. Maar het lukt ze niet. De focus bij alle sportredacties van Nederland ligt nu eenmaal eerst op voetbal, daarna op voetbal en vervolgens op voetbal. Pas dan komen de andere sporten die er qua belangstelling bij het grote publiek nog enigszins toe doen, schaatsen en wielrennen. Er komt zodoende nog eerder een zevende voetbalshow bij, dan een tafel met wielerinsiders.

Als wielerliefhebber pik ik dat niet langer. Over de commerciëlen ga ik niet, al zou ik het wel weten als ik John de Mol was. De Tour du Jour van RTL was niet zo’n succes, maar dat kwam doordat het een liefdeloos gemaakt kutprogramma was, ondanks de aanwezigheid van ’s lands beste wieleranalist Michael Boogerd.

Maar wat de publieke omroep betreft ligt de zaak anders. Ik betaal daar niet voor niks aan mee. De publieke zenders bedienen mij slecht wat de koers betreft (De Omloop Het Nieuwsblad werd zaterdagmiddag niet uitgezonden, voor de Giro moeten we straks ook weer naar Eurosport), maar zou dat verzuim kunnen compenseren door mij tijdens het seizoen een wieler-praatprogramma op niveau aan te bieden.

Het argument dat je geen talkshow kunt maken zonder de rechten op tv-beelden, gaat niet op. Een talkshow is een talkshow en geen beeldenshow. Wanneer er op de radio over wielrennen wordt gesproken zitten er ook geen beelden bij, en toch kan dat zeer onderhoudend zijn.

Ik stel voor dat Herman van der Zandt de presentatie op zich neemt en dat de tafelbezetting verder variabel is. Er zijn in Nederland meer dan voldoende goedgebekte coureurs, oud-renners, wielerjournalisten en andere liefhebbers om er één keer per week een feestje van te maken. Goedkopere tv dan een talkshow is er niet, dus geldgebrek is geen excuus.

Bovendien wil De Muur de pinda’s op tafel wel sponsoren.


‘Another Brick In The Wall’ is een serie columns van De Muur meesters zelve: Peter Ouwerkerk, Bert Wagendorp, John Kroon en Mart Smeets.

Anp200716042 1


 

Leave a Reply