Op gevoel

23,99

Op gevoel laat de keerzijde van het topwielrennen zien en de onmenselijke eisen die het aan de renner stelt: de topsporter wordt geacht zijn persoonlijkheid in te leveren en als een voorgeprogrammeerde robot door het leven te gaan, in ruil voor een miljoenensalaris en roem. Sommige coureurs (Vingegaard) kunnen dat, maar Dumoulin bleek uiteindelijk ongeschikt. Te veel mens, te weinig machine, denk je als je het boek uit hebt en je kijkt opeens met andere ogen naar het peloton: wie fietsen daar eigenlijk?

Artikelnummer: 9789400410800 Categorieën: , Tags: ,
 

Beschrijving

 


Op gevoel

Een wielerleven

Tom Dumoulin keerde met schrijver (en Muur-auteur) Nando Boers terug naar wat je lieux de mémoire zou kunnen noemen: de plaatsen waar zijn loopbaan als profwielrenner vorm kreeg en waar hij de successen boekte die van hem een van de beste Nederlandse wielrenners aller tijden maakten. Maar zoals bekend waren het niet alleen de successen die Dumoulins loopbaan tekenden, maar ook de crises. Vermoedelijk is er in de Nederlandse wielerhistorie geen andere renner geweest die, terwijl ogenschijnlijk een glorieuze toekomst voor de wielen lag, zo door twijfel werd gekweld – twijfel die uiteindelijk uitliep op een soort zelfhaat die maar een conclusie open liet: stoppen.

Toen Dumoulin in 2017 als eerste Nederlander de Giro d’Italia won – een onwaarschijnlijke zege die vooral in de herinnering is gebleven door het ‘poep-incident’ – was hij 26 en in de kracht van zijn leven. De wereld lag aan zijn voeten: deze jongen, dacht iedereen, wordt na Janssen en Zoetemelk de derde Nederlandse Tourwinnaar. Dat dacht Dumoulin zelf trouwens ook: hij stelde zich de eindoverwinning in de drie grote Rondes ten doel.

Maar uit Het gevoel wordt duidelijk dat hij daarmee zichzelf in de val lokte. Zijn ploeg, die destijds Team Sunweb heette, had namelijk strenge opvattingen over hóe ze Dumoulin tot een groot kampioen konden maken: met strengheid in alles. Trainingsschema’s, voedingsregimes: alles werd tot in de puntjes voorgeschreven. Dat ging ver: op zeker moment gaat het om het eten van een appel, terwijl Dumoulin eigenlijk meer zin heeft in een kiwi.

Aan dat regime van strenge protocollen dankte Dumoulin zijn Giro-zege, maar de dwangbuis waarin hij werd gedwongen maakte hem uiteindelijk ook kapot. In 2018 toonde hij nog eenmaal zijn grote talent, door tweede te worden in de Giro én de Tour. Maar op dat moment had de weerzin al bezit van hem genomen. Van vrijheid was geen sprake meer: Dumoulin kreeg het gevoel dat hij gevangen zat in voorschriften, regels en beperkende kaders.

In 2020 doet hij een ontsnappingspoging: hij stapt over naar het toenmalige Jumbo-Visma, dat in hem de man ziet om de grote ambitie waar te maken: de Tourzege. Maar ook bij die ploeg wordt vrijheid en zelfstandigheid gezien als een risico: andermaal wordt Dumoulin in een keurslijf geperst. Tot hij, na eindeloos getwijfel en een hopeloze zoektocht naar het terugvinden van het plezier in zijn sport, eindelijk een besluit neemt: hij stopt.

   Op gevoel laat de keerzijde van het topwielrennen zien en de onmenselijke eisen die het aan de renner stelt: de topsporter wordt geacht zijn persoonlijkheid in te leveren en als een voorgeprogrammeerde robot door het leven te gaan, in ruil voor een miljoenensalaris en roem. Sommige coureurs (Vingegaard) kunnen dat, maar Dumoulin bleek uiteindelijk ongeschikt. Te veel mens, te weinig machine, denk je als je het boek uit hebt en je kijkt opeens met andere ogen naar het peloton: wie fietsen daar eigenlijk?


Specificaties

Tom Dumoulin en Nando Boers

256 pagina’s                                                                                                                                                                                      23,99 euro                                                                                                                                                                                                isbn 9789400410800