Nederlanders in de Tour? Totaal onbelangrijk


Auteur: Bert Wagendorp

Nadat de Nederlandse wielerploeg Visma | Lease a Bike aankondigde zonder Nederlandse renners naar de Tour de France te gaan, stak er in wielerkringen een briesje van verontwaardiging op. Televisiecommentator Stef Clement zei dat het begrip ‘Nederlandse ploeg’ kennelijk geen enkele waarde meer heeft voor Visma en Tom Dumoulin verklaarde dat hij vroeger altijd voor de Nederlandse Tourrenners was. Michael Boogerd vond het ‘niet normaal’ en tevens ‘heel jammer’. ‘Het toont eens te meer dat Visma Lease a Bike niet wakker ligt van het niveau, de uitstraling of de identiteit van het Nederlandse wielrennen,’ aldus Boogerd.

Als dat laatste zo is, heeft Visma |Lease a Bike groot gelijk. Het niveau en de uitstraling van het vaderlandse wielrennen is niet de verantwoordelijkheid van de ploeg van Richard Plugge. Visma, de Noorse sponsor, betaalt jaarlijks miljoenen om publiciteit te vergaren en de andere geldschieter, Lease a Bike, eigendom van het Nederlandse Pon, richt zich op fietsleasing aan bedrijven in Duitsland, Oostenrijk, België, Zweden, de Verenigde Staten en jawel, Nederland. Dus die zien net zo lief een Amerikaan winnen als Wilco Kelderman.

Ooit voelde sponsor Rabobank zich wel verantwoordelijk voor het Nederlandse wielrennen, een instelling die veel talent heeft opgeleverd – onder wie de genoemde Clement en Dumoulin. Dat kwam doordat het commerciële belang van de ploeg vooral in Nederland lag en de investeringen hier moesten worden terugverdiend. Daarom had genoemde Michael Boogerd jarenlang een miljoenencontract waar geen buitenlandse ploeg tegenop kon bieden – Boogerd was nergens anders twee miljoen per jaar waard.

Overigens organiseert Visma in het hele land wielerevenementen voor de jeugd, dus het Nederwielrennen laat de ploeg niet helemaal koud. Volgens directeur Plugge komen daar elk jaar zeker 20 duizend kinderen van 13 en 14 op af, een flink peloton. Maar dat zorgt er niet voor dat Plugge zijn ploegleiders opdracht heeft gegeven voor de Tour minstens een stuk of drie Nederlanders te selecteren, zodat de jonge pubers hun slaapkamer volhangen met posters van Dylan van Baarle en Olav Kooij.

Dat doen de hedendaagse pubers namelijk niet. Visma | Lease a Bike heeft het ze gevraagd en geen van de snotneuzen kende de namen Tom Dumoulin, Dylan Groenewegen of Steven Kruijswijk. Ze kenden überhaupt geen namen van wielrenners. Plugge stelde desgevraagd op de wielersite Wielerflits vast dat de aanwezigheid van Nederlanders in de Tour totaal onbelangrijk was. ‘Echt 0,0.’ ‘Jongeren hebben geen Nederlandse voorbeelden nodig in de Tour’ – dus waarom zou je ze dan meenemen?

Plugge ging nog ietsje verder: ook zijn hoofdsponsors Visma en Lease a Bike waren bij de jonge fietsers ook edele onbekenden. Ze kenden helemaal geen wielerploegen, had hij van de ondervragers begrepen. Hopelijk dringt die boodschap niet door tot de directiekantoren van beide geldschieters.

Hoe komt dat nou allemaal?

Het wielrennen, zei Plugge, ontbeert de sterren waarmee de jeugd zich kan identificeren, zoals het voetbal, de Formule I en het tennis die wel kent. Elke volwassen profsport creëert die sterren door ze vaak tegen de andere toppers te laten uitkomen. Zo niet het wielrennen. Daar ontmoeten Van der Poel en Van Aert elkaar mondjesmaat, net als Pogacar en Vingegaard. Dat is goed beschouwd oliedom en tamelijk krankzinnig.

De oorzaak zijn de jaarlijkse185 World Cup-koersdagen. Dat zouden er volgens Plugge hooguit 80 of 90 mogen zijn. En daarin zouden de sterren ‘allemaal en altijd moeten starten’. Zoals de beste voetballers te zien zijn in de Champions League, de beste tennissers meedoen aan de Grand Slam-toernooien en Max Verstappen in 24 Grand Prix’ steeds dezelfde concurrenten treft.

Als het wielrennen daar eindelijk een voorbeeld aan zou nemen, kan Vingegaard straks niet langer ongestoord door het centrum van Amsterdam lopen – uiteindelijk de lakmoesproef van het ware sterrendom.

Een sport die zelfs zijn grootste ster, Tadej Pogacar, niet aan het jonge publiek weet te verkopen, is op den duur gedoemd te verdwijnen. Dat zei Plugge niet, maar het is wel zo.

 

Corvos 00036924 327 Scaled

Foto: Pogacar Tadej (SLO / UAE Team Emirates)pictured during 111th Tour de France 2024 – stage 21 from Nice to Nice (33.7km) on 21-07-2024 Photo: Luca Bettini/SCA/Cor Vos © 2024

Foto header: unknown/onbekend Team Visma | Lease a Bike pictured during the Adelaide critter, prior to the Santos Tour Down Under 2025 – Photo: Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2025

Leave a Reply