Auteur: John Kroon
Taco van der Hoorn eindigde afgelopen week in de Tour Down Under op de laatste plaats in het eindklassement – en dat was totaal onbelangrijk. Het goede nieuws was namelijk dat hij na zeventien maanden weer kon meedoen aan een koers die meetelde voor de WorldTour.
Als ooit het gezegde opging dat deelnemen belangrijker is dan winnen, dan was het nu wel daar in Australië – trouwens, menige knecht in de wielersport kon deze oude leus altijd al bevestigen.
Bovendien weet Van der Hoorn heel goed wat winnen is – na zijn rentree vorig jaar bijvoorbeeld won hij in oktober in Friesland de Elfstedenrace. Alleen, voor hetzelfde geld was er van zijn terugkeer helemaal geen sprake geweest na zijn valpartij in de Ronde van Vlaanderen op 2 april 2023. Toen was hij zo onverstandig een fietspaadje op te springen waardoor hij op zijn gezicht viel. Gevolg: een zware hersenschudding en een diepe, lange snee boven zijn rechteroog .Tweede gevolg: een revalidatie die zo moeizaam verliep dat de nu 31-jarige Van der Hoorn, permanent geplaagd door hoofdpijn en mist in zijn hersenen, overwoog het wielrennen eraan te geven. ‘Ik dacht echt dat ik klaar was,’ zei hij vorige maand in NRC.
De zwarte dagen werden een jaar na zijn val steeds wat lichter – en eind 2024 kon hij voor twee jaar bijtekenen bij Intermarché-Wanty. Hij had bewezen weer in vorm te zijn.
De onhandige val van Van der Hoorn en diens lange herstelperiode kunnen als symbolisch voor de staat van de wielersport worden gezien. Zeker valpartijen ‘horen’ bij het wielrennen, maar de risico’s die renners tegenwoordig nemen zijn te groot, de gevaren in de koers onverantwoord. De geluiden hierover komen de laatste uit en rond het peloton zelf. Met tevens de erkenning dat het van de renners zelf niet valt te verwachten dat zij afdoende aan risicobeperking zullen doen. Tenminste, afgaande op de woorden van de Zwitserse Marlen Reusser die op Instagram beweerde dat mensen bereid zijn een ander te doden voor een wielerkoers. Oké, overdreven allicht, al zei ze erbij dat ze het serieus meende.
Maar ook Wout van Aert, een 30-jarige vader van twee jonge kinderen, vindt het welletjes. De Belg weet wat vallen en moeizaam herstellen is – hij wordt nog steeds behandeld aan zijn gekwetste knie, gevolg van een valpartij vier maanden geleden in de Ronde van Spanje. Hij pleitte eerder deze maand bij Sporza voor een ‘versnellingslimiet’: minder versnellingen op een racefiets, waardoor vooral in de afdalingen de risico’s kleiner worden.
In de net verschenen editie van De Muur bepleitte de Nederlandse bondscoach Koos Moerenhout ook voor beperkingen aan het materiaal. De sport moet langzamer worden gemaakt, vindt hij. ‘Over veiligheid denkt niemand na. […] Waarom de fietsen niet een hoger minimaal gewicht geven? Waarom de tandwielen boven een bepaalde grens niet verbieden? Waarom versnellingen niet beperken? Waarom de frames niet minder stijf maken? Waarom geen verbod op smalle stuurtjes?’
Het zijn interessante suggesties – en het is vast verstandig om naar ervaringsdeskundigen als Van Aert en Moerenhout te luisteren.
Foto: Lagos de Covadonga – Spain – cycling – cyclisme – radsport – wielrennen – wounded injured Van Aert Wout (BEL / Team Visma | Lease A Bike) after his crash val sturz fall – teamanager Addy Engels pictured during 79th La Vuelta Ciclista a Espana (2.UWT) stage 16 from Luanco to Lagos de Covadonga (181.5km) – 03-09-2024 – Photo: Luis Angel Gomez/SCA/Cor Vos © 2024
Foto header: Roubaix – France – wielrennen – cycling – cyclisme – radsport – crash val sturz fall Taco van der Hoorn (Netherlands / Team Jumbo – Visma) pictured during the 117th Paris-Roubaix (1.UWT) a one day race between Compiëgne and Roubaix (257KM) – photo Dion Kerckhoffs/Cor Vos © 2019