JOHN KROON

• Gratis •


Urmen over Eurosport


Wielrennen is de televisiesport bij uitstek. Je kunt moeilijk 200 kilometer met die coureurs mee rennen; daar zijn camera’s op motoren en in helikopters voor uitgevonden.

De Giro d’Italia is dit jaar voor de Nederlandse kijker misschien wel interessanter dan ooit. De liefhebber herinnert zich van vorig jaar de roze trui van Steven Kruijswijk en dat hij daarna tegen een bergwand kletterde om vervolgens aan een heroïsche, vergeefse strijd te beginnen. Je kon dat spannende tv noemen. De kenner weet ook dat er drie Nederlandse wielrenners dit jaar hopen mee te strijden om de topklasseringen. Zo bezien is de Giro ditmaal spannender dan de Tour. Alle aanleiding voor de NOS om nu eens dagelijks live in Italië uit te pakken. Zou je denken.

Maar nee. De publieke omroep moet het doen met samenvattingen.

Gelukkig is daar nog altijd de wielergekke VRT, desnoods ook bereid om de Ronde van Sint Katelijne Waver uit te zenden, mocht die bestaan. Op dus naar de Belg.

Ai, ook de VRT zendt niet uit.

De uitzendrechten zijn in handen gevallen van Eurosport, dat de rechtstreekse beelden in Nederland en Vlaanderen exclusief voor zichzelf heeft gehouden. De zender wil zich profileren als ‘home of cycling’. Dat is zijn goed recht, sport op tv is business, maar het is buitengewoon twijfelachtig of de kijker daar zo blij mee zal zijn en ook of de wielersport ermee gediend is.

De website www.wielerflits.nl vroeg zijn bezoekers op welke zender zij het liefst naar wielrennen keken. 84 procent, afgerond, koos voor Sporza van de VRT, de NOS moest het met een magere 13 doen en nog treuriger was het cijfer voor Eurosport: 4 procent.

Goed, misschien zijn een dikke 3600 respondenten – vooral serieuzere liefhebbers vermoedelijk – niet helemaal representatief. Maar er zijn ook harde cijfers, onverbiddelijke waarheden. Die kwamen bij Milaan-Sanremo naar boven. Eurosport heeft in het Nederlandstalig gebied ook het exclusieve recht verworven om (onder meer) deze voorjaarsklassieker uit te zenden. In Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel keken dit jaar 300.000 kijkers minder naar het labeur op Cipressa en de Poggio dan een jaar eerder bij de VRT.  En bij Eurosport vonden ze dat totaal – 360.000 gemiddeld, 620.000 op het piekmoment – naar hun eigen normen prima: commentator Jeroen Vanbelleghem zette er in een tweet een uitroepteken achter. Ten opzichte van een sombere prognose van de Vlaamse sporteconoom en kijkcijferkenner Daam Van Reeth (‘er zullen nog maar 100.000 kijkers overblijven’) viel het inderdaad mee. Maar wel 300.000 minder dus en Nederland scoorde zelfs maar een magere 200.000 tv-kijkers. En dan hadden de Vlamingen nog een keuze: de Waalse RTBF zond de klassieker wel uit; ze moesten dan wel even hun taalstrijdbijl begraven en met Frans gesproken commentaar genoegen nemen.

Belangrijkste klacht van kijkers over Eurosport: het zicht op de koers wordt te vaak onderbroken voor reclame. Nog altijd zien ze liever het peloton, toch ook een parade van fietsende reclamezuilen, dan iets over een middel tegen roos of zo, of een mededeling over een soepel zittend inlegkruisje. Of de zoveelste aankondiging van een of ander snookerpotje. Hoewel de uitzendingen van Eurosport over de vrijdag begonnen Ronde van Italië best veelbelovend zijn. Vanbelleghem heeft in zijn kijkcel op het Hilversumse Mediapark gezelschap van afwisselend de ervaringsdeskundige Bobbie Traksel en Michael Boogerd, en de ijverige Juan-Antonio Flecha verzorgt voor- en nabeschouwingen. Bovendien belooft Eurosport dat dagelijks de laatste 30 kilometer reclamevrij te zien zullen zijn. Maar toch zullen kijkers ze missen: de deskundigheid en de humor van het VRT-duo Renaat Schotte en José De Cauwer. Schotte kan nu niet eens meer laten horen (‘Ultimo chilometro!’) dat hij een aardig woordje (‘Tutti pazzi per Pirazzi!) Italiaans spreekt. Daar raak je aan gehecht. (Je zou bijna denken dat die Pirazzi zich daarom een startverbod wegens dopingperikelen heeft laten bezorgen.)

En er is een kans dat nog meer kijkers afhaken, noodgedwongen. De eigenaar van Eurosport, Discovery Networks, ruziet met enkele kabelmaatschappijen over de verhoging van de tarieven die ze deze bedrijven in rekening brengen: Canal Digitaal en Online.nl in Nederland en TV Vlaanderen. Delta, dat Zeeland van tv-beelden voorziet, is al afgehaakt: Eurosport en nog een paar zenders worden te duur, vindt het bedrijf, en verdwenen uit het aanbod. Op de dag waarop Nederland zijn Bevrijding vierde, de dag waarop de 100ste Giro startte, ging Eurosport in Zeeland op zwart. Als troost krijgen de Zeeuwen nu FoxSports in hun kabelpakket: veel voetbal dus. Maar geen Giro. Jammer voor Jan Raas.

Dit alles betekent niet alleen dat er minder kijkers overblijven, maar ook dat het aanbod verschraalt. En daar wordt het wielrennen natuurlijk niet beter van. Afgezien van een enkele excentrieke multimiljonair gaat het de grote sponsoren toch vooral om de tv-beelden en de foto’s in kranten en tijdschriften die hun investeringen in de sport opleveren. ‘Gratis’ reclame. Dat die jongens van Roompot (notabene een bedrijf met hoofdkantoor in Zeeland) dit voorjaar in vrijwel elke tot mislukken gedoemde ontsnapping mee sprongen, had ook alles met de tv-exposure te maken. Goed voor de ‘publiciteit’, zoals gratis reclame in wielerkringen heet. Maar dan moet die wel te zien zijn.

Dus Eurosport mag zich dan wel ‘home of cycling’ wanen of wensen, of de wielersport zich er thuis voelt is maar de vraag.


‘Another Brick In The Wall’ is een serie columns van De Muur Meesters zelve: Peter Ouwerkerk, Bert Wagendorp en John Kroon.

Leave a Reply