IN DE CLINCH MET STEF CLEMENT

Le Tour 03


MUR DE FRANCE


Door: Peter Ouwerkerk

Wanneer heeft iemand verstand van wielrennen?

Verstand op nul, blik op oneindig.

Wielrennen is een opgetelde som van verloren wedstrijden, hoorde ik sprinter Cees Bol gisteren zeggen. Achtste. Na zevende, derde en tweede. Geen slecht rijtje, maar aantal overwinningen: nul. Komt nog wel, Cees. Heus. De Tour van 1999 was er een waarin Marc Lotz werd gevierd omdat hij diep in de Ronde een keer achtste was geworden. Het was de beste Nederlandse prestatie dat jaar in de daguitslag – nou, laat dat beste maar weg. Daarde hoef je geen wielerkenner voor te zijn.

Wanneer heb je verstand van wielrennen? Ik stel de vraag omdat die gisteren leidmotief was in een interview met Merijn Zeeman, sportief directeur van Team Jumbo-Visma. Het ging over de uitkomst van het Pyreneeënweekeind van Tom Dumoulin.

Dumoulin was de Tour van 2020 gestart als evenknie van Primož Roglič, maar had dat mede-kopmanschap al na acht dagen koers afgegeven. Tom stelde zich beter volledig beschikbaar voor de Sloveen, was zijn conclusie. Toms benen van het voorbije weekeind waren simpel (nog) niet goed genoeg voor eindwinst in deze loodzware Tour. Conclusie van ‘de kenners’: Tom had zijn benen beter nog niet opgeblazen in die overdadige kilometers kopwerk. De ploegleiding had hem moeten opdragen daarmee te stoppen.

Corvos 00032445 018

Photo Lb/Rb//Cor Vos © 2020

‘Iedereen’ had er wel een mening over. Het gesprek met Zeeman werd gevoerd door Radio Tourverslaggever Steven Dalebout. Zoals Nederland 18 miljoen bondscoaches heeft voor de vacature-Koeman, zo had Zeeman op z’n minst negen miljoen inzichten gehoord inzake het presteren van Tom Dumoulin. Kwam Toms afhaken door zijn geest, waren het zijn benen, of was het allebei? Gevolgd door een scala van sub-mogelijkheden.

Zeeman zei dat iedereen recht heeft op een eigen mening, maar niemand kon het rijden van Tom beter begrijpen dan de projectmanagers van dit Touravontuur zelf. Hij verdedigde zich met een: laat dat nou maar aan ons over, wij weten precies waar we mee bezig zijn. Alle andere orakeltheorieën waren bullshit. 

In de Hilversumse studio luisterde Stef Clement mee. Oud-Tourrenner Clement is in zijn huidige rol in de NOS-programma’s een betrokken analist, naar wie het spannend luisteren is: helder, uitgesproken, expliciet. Hij leert je de koers lezen, rechtstreeks vanuit het peloton. Als Clement renners ziet vallen, voel je dat mét hem. Hij zegt wanneer een renner of ploeg iets fout doet, en komt meteen met een waarom. Stef Clement activeert je zintuigen voor de koers.

Clement was in zijn actieve jaren niet de makkelijkste voor ‘het kader’ en/of ‘zijn collega’s’. Hij had een mening, liet die horen en dat stelde niet iedereen op prijs. Clement doet hetzelfde nu voor tv: hij spaart niemand, schopt weleens tegen schenen, maar weet ook te overtuigen. Hij leert je meer over de koers dan Mart & Jean en Herbert & Maarten bij elkaar.

Nadat Zeeman was uit-gejeremieerd over ‘de kwestie-Dumoulin’ vond Clement de ‘verdediging’ van de ploegbaas wel heel erg naar binnen gericht. Wat Zeeman in drie minuten vertelde, had hij ook in de twintig slotseconden van het interview kunnen doen. Natuurlijk mocht Zeeman zeggen wat hij vond, en hij had misschien nog wel gelijk ook, maar op de tegenwerpingen van anderen staat geen spreekverbod.

Tja, wanneer heeft iemand verstand van wielrennen…? Nooit, zou je denken wanneer je de parkoersen ziet die de Thiery’s Gouvenou van deze wereld ontwerpen. Iedere dag weer wordt er gespot met de levens van renners. Kijk de beelden terug van de haveloze Toms Skujins en Davide Formolo. In een decor van honderden rotondes, verkeerseilanden en wegversmallingen lopen renners risico’s die groter zijn dan in de Formule 1, een halve eeuw geleden.

Een parkoers als gisteren is een magneet voor het toerisme, maar moordend voor de uitvoerenden. Langs de kant was het weer net zo druk als in de dagen vóór corona.

En nu ik het daar toch over heb: Prudhomme positief. Hij zal best voorzichtig zijn geweest. Maar vier man in een directie-Skoda, inclusief de Franse premier Castex op de achterbank is gewoon foute boel. De renners schoner dan de Tourdirecteur: Prudhomme heeft meer verstand van wielrennen dan van virologie.


Corvos 00032445 068

Photo Lb/Rb//Cor Vos © 2020


Leave a Reply